Att våga testa!

För ett par dagar sedan skulle jag ge mig på att sy ett par små, söta byxor till min lilla systerdotter. Mamman, min syster, ville gärna att byxorna skulle ha volanger på rumpan då hon tycker det är fint. Sagt och gjort, jag gjorde ett första försök och det blev inte alls som jag hade tänkt mig! Tio cm korta remsor, med glest mellanrum.. Verkligen inte så där "fluffigt" som man vill ha små volangbyxor. Jag lade upp bilden på de första paret byxor i "Vi Sytokiga" på Facebook, där fick vi ett gemensamt skratt åt mina små misstag, och även en massa fina och bra tips på hur jag skulle gå tillväga för att lyckas.
 
Översta bilden är mitt första, totalt misslyckade försök till volang. Jag skulle iväg på informationsmöte på dotterns skola, stressad, hungrig och med en lite små-sur lillebror i matstolen bredvid mig som fick titta på när mamma failade totalt i sitt tankesätt. Volanger kan man nog inte kalla det, mer remsor? Denna bild lade jag som sagt upp i gruppen och ja, sedan efter finfina tips sprättade jag bort dom pinsamma små remsorna och fick till det riktigt fint om jag får säga det själv! Den undre bilden är den omgjorda versionen som numer tillhör min söta systerdotter Alva som är snart tre månader.
 
 
Detta fick bli försök nr 2, mer volym ville vi ha. Mycket nöjd! Lite roligt är också att detta prickiga tyget var en spillbit som var kvar efter att jag sytt Alvas babynest. Härligt att kunna ta vara på varje cm av ett så fint tyg.
 
 
Och mitt fjärde och senaste försök, denna blev väldigt puffig, mycket rysch och bredare remsor.
Det är denna byxa jag kommer göra min tutorial efter. Hoppas att ni ska kolla in den, och att ni ska våga testa att göra en söt byxa ni med, om ni vill! :)
Allmänt | |
Upp